Technika >
Opravy,Technika >
skládání motoru
Skládání motoru fichtla - (autor: wiku)
Všechno co budeme
potřebovat pro skládání si připravíme, i všechny díly si dáme tak aby
byli po ruce.Všechny díly by měly být čisté,nejlíp umité v benzínu a
usušené.
Jako první věc napustíme gufera olejem .Pak vezmeme klikovku a zabalenou
v igelitce ji dáme do mražáku ochladit,asoučasně dáme levý karter nahřát
na topení.Toto nahřívání a ochlazování se dělá proto že kovy se telpem
roztahují a chladem smršťují.Zmenší se jen o pár setin ale i to
postačí.Když se tedy karter a tedy i ložisko v něm ohřeje zvětší se
průměr díry v ložisku. Když se kliková hřídel namrazí zmenší se průměr
jíjích čepů a půjdou krásně strčit do nahřátého ložiska. Po vyrovnání
teplot to bude držet jak fik.Pozor: když se to dává do sebe musí se to
dávat hodně rychle.
Pravý karter si dáme na stůl a podložíme si ho špalíčky tak aby hřídele
které v něm budou se nedotýkali stolu.
Hřídel se startovacím segmentem vložíme do karteru a z venku na ní
nasadíme kopačku (tj.start páku).
Pak poskládáme převodovku tak jak má být (POZOR: ty dvě kolečka které se
posouvají po hřídelích se dají navzájem prohodit.Správně patří to větší
na tu delší hřídel a to menší na tu kratší hřídel).Mezitím se nám v
mražáku ochlazuje klikovka.Měla by tam být alespoň dvě hodinky.
Když už to je necháme ji tam ještě chvíli,mažeme zpět do dílny ke
karteru s převodovkou.Na něm odmastíme dosedací hrany (acetonem/
případně benzínem bez oleje) a naneseme na ně silikon (Silikon na motory
nebo tmel Paulin).
Vyndáme klikovku z mražáku a dáme jí do karteru.Pokud je dost namražená
měla by tam sama zapasnout,kdyžtak jí trošku doťukáme dřevem nebo
mědí.Rychle přineseme z topení druhý karter,namažeme jeho těsnící plochy
olejem (kvůli příštímu rozebrání) a motor jím přiklopíme. Při doťukávání
se musí trošku pootočit převodovkou aby do sebe zapadli kolečka,pak se
musí (nejlépe hubenýám šroubovákem) nasměrovat hřídele aby směřovali do
děř protože dost často jsou nakloněné úplně mimo a krtery nejdou ani za
boha k sobě.Ještě se musí jakoby sešlápnmout startovací páka a držet
sešlápnutá aby šli kartery k sobě až na doraz. Na doťukávání používáme
dřevěnou paličku či špalek nebo měděné kladivo.Nepoužívát obyčejné
kladivo,to je moc tvrdé!
Kartery k sobě sešroubujeme šrouby které lehce dotáhneme a po hodinně je
dothneme na tvrdo.Při sešroubovávání namázneme šrouby které sjou zvenku
motoru troškou tmelu. Teď začneme montovat věci patřící pod spojkové
víko.
Kužel naklikové hřídel namázneme olejem a nandáme na něj řetězové
kolečko které zajistíme maticí M12x1,5 a pérovou podložkou.Matice se
musí hooodně dotáhnout.To uděláme tak že mezi kolečko a karter narveme
kus dřeva tak aby se při utahování o něj mohlo kolečko zapřít a netočilo
se.Nebo to také jde provléct okem v pístu kus kulatiny a tu podložit
dřívkem o kartery. Na hlavní hřídel převodovky namontujeme spojkový koš
který utáhneme příslušnou matičkou která je zajištěna speciální
podložkou ze slabého plechu ktrá se kolem matičky zohýbá a nedovolí jí
aby se povolila.Pozor místo této podložky nepoužívejte pérovky!
Vezmeme si do ruky primární řetěz a nandále do něj spojkové lamely.Řetěz
nandáme nejdříve na primární kolečko a pak navlečeme lameli na koš. Teď
jen spojkový koš přiklopíme posledním vydutým plíškem a nandáme pružinky
a zajistíme segrovkami.To je popsáno zde.
Těsnící plochy na karteru namažeme olejem (Tím docílíme toho že při
příštím sundavání víka zůstane silikon držet pouze na víku a ne na
karteru a neporuší se) a plochy na víku odmastíme a namažeme
silikonem.Víko přiklopíme a zašroubujeme podobně jako u středových
karterů.
Motor otočíme na druhou stranu.Do důlku v klikovém hřídeli strčíme
kolíček a nasadíme rotor,
do něj vačku a celé přitáhneme šroubem M5.Nasadíme stator a dotáhneme ho
dvěma šrouby.
Na hřídel vystupující z převodovky nasadíme rozpěrku máznutou olejem
(takový váleček).Na něj kolečko které dotáhneme matičkou pod kterou je
podložka podobná jako u spojkového koše ktero po dotažení matičky
zohýbáme.
Do díry ve hřídeli přecodovky hodíme krotkou tyčku kuličku a dlouhou
tyčku s o-krožkem.
Na hřídel start páky navlékneme těsnící o-kroužek a za ním mističku
(nevím kde se dá sehant). Zašroubujeme pravý dekl už to skoro je. Pokud
jsme sundavali i píst je potřeba ho teď nandat zpět.Pro nandání
použijeme jednoduchý stahovák pístního čepu který použijeme obráceně.Jak
ale poznáme jak píst patří? Na dně pístu (vršek) je šipka která musí po
namontování do válce směřovat k výfukovému kanálu čili dolů k zemi.Pokud
tam šipka není,píst se dá tak aby první (horní) kroužek měl zámek nahoru
čili k sacímu kanálu.Kdyby jsme píst namontovali obráceně budou nám
zámky kroužků přejíždět přez kanály a kroužky se olámou což způsobí
zadření motoru!
Pod válec si buď vystříhneme papírové těsnění a napustíme ho olejem a
nebo také použijeme Silikon.
Válec nasadíme na začátky štěftů a začneme do něj pasovat píst.Nasadíme
do válce první část pístu až k prvnímu kroužku.Otáčíme prvním kroužkem
až najdeme v pístu zámek,ten musí být v mezeře v kroužku.Kroužek rukama
zmáčkneme a druhou rukou klepneme do válce,ten popoleze píst do něj o
kousek zaleze.To opakujeme u každého kroužku.Když je válec nasunutý až
dokonce,vyzkoušíme startovací pákou jestli se dá s pístem ve válci
pohnout.Pokud by už při montáži šel hrozně špatně,někde je chyba.Když se
pohybuje tak pokračujeme.
Nasadíme hlavu (pod ní žádné těsnění být nemá,má být pouze zabroušená) a
křížem jí dotáhneme.Křížem znamená že nedotahujeme šrouby naráz ale
každý šroub o kousíček a střídáme je do kříže.To je kvůli tomu aby se
hlava nezkroutila a nefoukala. Ješt ěpřiděláme karburátor který také
utěsníme silikonem. No a máme hotovo.Už jen namontovat do rámu hurá na
silnici.Nebo na pole???
Zpět