WEB WWW

Fichtl
Stadion
Jawetta
Prototypy,Vývoj,
Anomálie
Historie
PS 8
Úpravy,Tuning
Opravy, Technika
Teorie o 2T motorech
El. Schémata
Katalogy ND
Manuály
Ostatní
Foto
Články z časopisů
apd...
Moto
Diskusní fórum příznivců historických strojů
VŠE O ZÁVODECH PIONÝRŮ

PŘENOSNÁ POŽÁRNÍ STŘÍKAČKA - PS 8

Zdroje: článek z forum.valka.cz


Přenosnou motorovou stříkačku PS-8 vyráběla Továrna na hasicí zařízení národní podnik Vysoké Mýto, závod Slatiňany u Chrudimi od roku 1948 do roku 1964. PS-8 byla v podstatě vylepšenou Přenosnou motorovou stříkačkou typ 262P s výkonem čerpadla 1100 l/min, vyráběnou Továrnou na hasičské stříkačky Václav Ignác Stratílek ve Vysokém Mýtě v období před druhou světovou válkou a během ní. Obě přenosné stříkačky jsou si z vnějšku velmi podobné, PS-8 prostě svůj původ nezapře. Ostatně na jejím vývoji a výrobě se podíleli v podstatě stejní lidé. Oproti typu 262P má ale větší výkon motoru a menší výkon čerpadla. Přenosná motorová stříkačka PS-8 byla umístěna na odpruženém rámu z ocelových profilů. Rám tvořil v podstatě nosítka, která sloužila k přenesení stříkačky na špatně přístupná místa. Z dvojice trubek, která sloužila jako rám, se daly vysunout dvě dvojice rukojetí. Za ně ji hasičské družstvo přenášelo a PS-8 mu tak umožňovala provádět hasební zásah i tam, kam se nedostaly hasící automobily vybavené nepřenosnou stříkačkou. PS-8 tvořila výzbroj těchto hasičských automobilů: DVS 8 na podvozku Praga RN, DVS-8 na podvozku Tatra 805 a DA-8 na podvozku Tatra 805 Eventuelně mohla být přepravována v jednonápravovém přívěsu PPS-8

Technický popis PS-8: Motor: Byl to dvoudobý, dvouválcový, řadový motor s označením SM-31 (Stratílek motor o výkonu 31 koní) Byl chlazený vodou nuceným oběhem požární vody z čerpadla. Klikový hřídel a ojnice byly uloženy ve válečkových a kuličkových ložiskách. Zapalování magnetoelektrické magnetem PAL, zapalovací svíčky PAL 175 se závitem M14x1,5. K přípravě palivové směsi slouží karburátor Jikov 30 LOH-O-33 a na PS-8 je umístěna nádrž na benzín o objemu 26 litrů. Startování motoru je ruční, pákou na čelní skříni motoru. Na hlavě válců je upevněna vývěva, která umožňovala nasátí vody do čerpadla a byla do činnosti uváděna pákou rozdělovacího kohoutu. Při vysávání bylo přerušeno zapalování druhého válce a nespálená směs paliva a vzduchu procházela uzavíracím kuželem přes zpětný ventil do vysávacího zařízení a současně byl klapkou uzavřen i výfukový otvor druhého válce. Tím vznikal ve vývěvě potřebný podtlak a vnitřní prostor vývěvy spojovala trubka s vnitřním prostorem čerpadla. Vnějším tlakem vzduchu pak byla voda hnána savicemi do čerpadla. Nejvyšší dosažitelný podtlak plynové vývěvy je 8 m vodního sloupce.

Technická data motoru: vrtání válců 92 mm zdvih válců 85 mm obsah válců 1142 cm3 počet otáček 3000 ot/min výkon motoru 23,12 kW (31 ks) palivo směs benzínu Normal s olejem DT v poměru 1:20 (1 litr oleje s 20 litry benzínu)

Čerpadlo: Jednalo se o dvoustupňové, vysokotlaké čerpadlo s typovým označením H 800. Mělo oběžná kola naklínovaná na silném hřídeli a stažena maticí. Na sací straně čerpadla byl hřídel uložen v bronzovém ložisku a na druhé straně u motoru byl spojen přírubou přímo na setrvačník motoru. K utěsnění prostoru čerpadla sloužila provazcová ucpávka s pěti těsnícími kroužky. Ty se podle potřeby dotahují ucpávkovým kroužkem a ucpávkovou maticí. K mazání čerpadla sloužila tlaková maznice na skříni čerpadla a k mazání sloužil mazací tuk 3 od firmy Benzinol n.p. Na skříni čerpadla byly umístěny měřidla a ventily: Manovacuometr - udával podtlak na sací straně v metrech vodního sloupce (m v. s.) při sání z volného zdroje nebo udával tlak při sání z tlakového zdroje v m v. s. (10 m v. s. = 1 atp). Manometr - udával přetlak na výtlačné straně v m v. s. Výtlačné ventily – sloužily k uzavření průchodu vody. Ve vřeteni výtlačného ventilu byly posuvně uloženy uzavírací talíře, které na ventilová sedla přitlačovala pružina. Rozdělovací kohout - jeho pákou se uváděla v činnost vývěva a zapojovalo chlazení motoru. Byl umístěn mezi výtlačnými ventily. Zavodňovací nálevka – po odšroubování její zátky se čerpadlo a savice zalilo vodou. Používala se, jen pokud nefungovala vývěva a byla umístěna na sacím hrdle čerpadla. Vypouštěcí zátka - sloužila k odvodnění čerpadla po skončení provozu. Byla umístěna na spodní části čerpadla.

Technická data čerpadla: jmenovité otáčky 3000/min výkon 800 l/min při 800 kPa nejvyšší sací výška 7,5 m 1x sacích hrdlo 110 (průměr 110 mm) 2x výtlačné hrdlo 75 (průměr 75 mm)

Rozměry a hmotnost PS-8: Délka 850 mm Šířka 540 mm Výška 850 mm Hmotnost 160 kg

Kromě PS-8 vyráběné THZ n. p., byly na našem území další PS-8 vyráběné firmou Auto Union AG (Audi, DKW, Horch a Wanderer). Také tuto stříkačku poháněl dvouválcový dvoudobý motor a výkon jejího čerpadla byl rovněž 800 l/min. Po druhé světové válce byla pravděpodobně tato stříkačka vyráběna i v Německé demokratické republice pod názvem TS 8/8 (Tragkraftspritze 8/8 - 800l/min).

Zdroje: www.sdhvelkealbrechtice.cz http://www.sdh-dobroslavice.com/1083-PS-8.html www.sdh-darkovice.cz www.kraj.iipardubice.cz www.burgenlandfeuerwehr.de

Zpět


sesa-moto.cz | jawa-50.cz | sweb.cz/firesnek | jawa.webzdarma.cz | jawa50zavody.wz.cz | jawamania.info | jawa50speed.wz.cz | i-veteran.cz | jawaracing50.wbs.cz | jawadily.cz | jawarmaniak.wz.cz | fichtlkramek.cz | jawa23.mablog.eu | 175jawa.wz.cz | cezetmania.info
Chromování, Renovace veteránů, Tuning - Jiří Bárta
Berry chaos style, Copyright © 2007/?